Top Indian News Channels And Their Major Breakthroughs

Reading Time: 5 minutes

In India media plays an important role as a vital source of information and awareness among the public. It is where media assumes a critical job in molding the thoughts and considerations of society. From newspapers to online news channels, media has become a great medium of mass communication. To talk about, there are various Indian news channels that have gained a standard viewer-base and they have been a good source of interaction between the government and the society.

These channels also have the major breakthroughs that have helped them to increase the audience rate and the popularity of the channel in today’s media industry.

ABP News –

ABP News is a Hindi news channel formerly known as Star News was started on 18th February 1998. The channel is owned by the ABP (Anandbazar Patrika) Group headquartered in Noida, India. It is one of the oldest news channels in the industry being active for 22 years. The ABP Group acquires an English news website called ABP Live and also has its own YouTube channel.

ABP News also has its sub-channels or branches broadcasted in different Indian languages; such as ABP Majha in Marathi, ABP Sanjha in Punjabi, ABP Ananda in Bengali and ABP Asmita in Gujarati. The slogan of the channel reads, “Aapko Rakhe Aagey”.

ABP News, Top Indian News Channels And Their Major Breakthroughs | VoxyTalksy

How Star News became ABP News?

When Star News started in 1998, it begun with a contract with NDTV. At the point when their agreement finished in 2003, Star chose to go all alone. The Indian media proprietors made the administration overtake uplinking rules to the foreign value at 26%, rather than the current 100% in news channels. This pushed Star to join with ABP Group which was based in Kolkata. The joint endeavor was dedicated to MCCS (Media Content and Communications Services Pvt. Ltd.). It had a decent run till a couple of years back when Star India took a key choice to escape the majority of its joint endeavors ESPN, Hathway and Balaji Telefilms, among others. In the joint venture, Star owned 26% while ABP owned 74%.

Zee News –

Zee News is one of the most-watched Hindi news channels in India launched on 27th August 1999 and is owned by the Essel Group. The channel has been doing into the business for more than 20 years. Its Prime-Time show, Daily News and Analysis (DNA), is presented by Sudhir Chaudhary, the editor-in-chief of Zee News.

It’s a multilingual company with channels like Zee Telugu, Zee Bangla, Zee Marathi, and so on. There is also an additional Zee Business channel for business-related news in Hindi and 24 Ghanta for live news in Bengali. The slogan of Zee News is, “Soch Badlo, Desh Badlo”.

Zee News was imposed defamation case for false claims on Mahua Moitra?

Zee News broadcasted a show including Sudhir Chaudhary where he guaranteed that Trinamool Congress administrator Mahua Moitra had counterfeited writer Martin Longman in her lady discourse in the sake of being chosen for the Lok Sabha. Moitra blamed the channel for bogus announcing and presented a break of benefit movement against Zee News and Sudhir Chaudhary. Martin Longman reacted and expressed that the official didn’t plagiarise him. In this manner, Moitra recorded a criminal slander body of evidence against Sudhir Chaudhary.

India TV –

India TV is a Hindi news channel that was found by Rajat Sharma and wife Ritu Dhawan on 20th May 2004. The channel is a backup of Independent News Service (INS), which was helped to establish in 1997. Headquartered in Noida, India, the channel provides very sensational news.

Before launching India TV, Rajat Sharma worked as an anchor in a show ‘Aap Ki Adaalat’ featured in Zee News and ‘Janta Ki Adaalat’ in Star News. The channel India TV contains the slogan that reads, ‘Aap Ki Awaaz’.

India Tv, Top Indian News Channels And Their Major Breakthroughs | VoxyTalksy

Sting Operation by India TV against corruption

In 2014, India TV did a sting operation on a PWD representative openly performing corrupt practices by taking bribe money. In this sting activity led by India TV at Delhi Public Works Department, nine representatives were gotten on camera accepting hush money for completing work. The sting was broadcast at prime time on India TV on 22nd March 2014.

Farooq Newazi, the undercover agent went to PWD Zone M-352, where an associate specialist Fakir Chand Tyagi was exposed to camera accepting corrupt payments in Ashok Vihar. Fakir Chand Tyagi never contacted a record except if given an influence. He accepted bribes on camera as well as vowed to get new tenders affirmed. At the PWD office in FSL Madhuban Chowk, another associate specialist Vijay Kumar Makkad was caught on camera accepting hush money before offering to get a delicate affirmed.

Aaj Tak –

Aaj Tak is one of the highly-ranked Hindi news channels in India launched on 31st December 2000. Aroon Purie is the chairperson of the channel that is headquartered in Noida, India. The slogan says, “Sabse Tez”.

The editorial manager of the channel, Rajdeep Sardesai is one of the most popular columnists in India. Aaj Tak is possessed by TV Network and is one of the well known News Channels in India. As indicated by the ongoing overview, Aaj Tak is one of the most popular news diverts in India as it has been selected number one. It had won honorary awards like Indian Television Academy Awards and Indian Telly Awards.

How Aaj Tak became India’s No.1 news channel?

Aaj Tak has been elected as the highly ranked Hindi news channel in India It broke its own record as it crossed 20 million supporter mark on YouTube. All around, Aaj Tak is presently the main news channel that has crossed this milestone. It took only 11 months for Aaj Tak to master past the 20 million mark. It is the only channel that was mostly seen during the elections.

Prior in January, Aaj Tak was presented with the lofty Diamond Play Button’ by YouTube for intersection 10 million supporters mark in September 2018. With this accomplishment, Aaj Tak has outperformed its rivals BBC News, CNN, ABC News and others.

Times Now –

The Times Now is a news channel in India owned and processed by The Times Group. The 24 hours English channel was propelled on 23 January 2006 in organization with Reuters. It is a compensation TV all through India. The channel headquartered in Mumbai, India says the slogan, “Action begins here. Always with the news.”

Until 2016, it was India’s generally famous and most saw English news channel with Arnab Goswami as the stay. After the 2016 takeoff of Goswami, the channel has normally positioned as the third most watched English news channel in India.

Times Now, Top Indian News Channels And Their Major Breakthroughs | VoxyTalksy

Sting Operation by Times Now on BJP-YSRCP Mahagathbandhan

Times Now had put out three stings activities that demonstrate the unsteady idea of the ‘Mahagathbandhan’ or the alleged mahagathbandhan partnership of seat-sharing, the Congress party has had an intense fight with the survey season.

In this sting activity, a YSRCP Spokesperson guarantees that they have an inferred understanding with the BJP and that they will field feeble competitors in Andhra Pradesh to help BJP. He even cases the Vijay Sai Reddy is working all the subtleties in the shadows. There are also other sting operations held by Times Now which have gained public popularity and has made this channel one of the mostly watched Indian news channels.

Also Read – Biggest Media Magnates Who Changed The Media Industry | Voxytalksy

 

 

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here